روتیتر: وحیدی در مراسم تجلیل از کارگران:

وزیر کشور بیان کرد: امسال با مصوبه دولت افزایش مناسبی برای حقوق کارگران در نظر گرفته شده و وجود برادرانی مانند آقای زاکانی به انسان این قوت قلب را می دهد که ایشان با تمام وجود به فکر کارگران هستند.

به گزارش اقتصادرسا ، احمد وحیدی وزیر کشور در مراسم تجلیل از کارگران نمونه شهرداری تهران و ضیافت افطاری که به مناسبت روز کارگر برگزار شد، با تبریک روز کارگر و روز شورا و عید فطر اظهار کرد: اگر عید فطر بازگشت به انسانیت باشد، کار نیز بازگشت به حقیقت انسانی است و اگر کار در قاموس انسانیت نبود هیچ حرکتی وجود نداشت، پس جوهره آدمی به کار است و این حقیقتی مهم است.

وی با بیان اینکه جوهره انسانی در وجود شما یک مزیت است و دیگر مزیت شما خدمتی است که به همه مردم ارائه می کنید، افزود: تصور کنید که اگر کارگران عزیر شهرداری نباشند چه مشکلاتی ایجاد می شود؛ در واقع شهر بدون شهرداری و شهرداری بدون کارگر معنایی ندارد؛ طبق احادیث ارزش هر انسانی به کاری است که آن را درست و خوب انجام می دهد.

وحیدی خاطرنشان کرد: البته کارگران نیازهایی دارند که باید به شکل مناسبی برطرف شود و تلاش شهرداری و شهردار تهران معطوف به این است که چطور می توانند وضع زندگی شما را بهبود ببخشند؛ امسال با مصوبه دولت افزایش مناسبی برای حقوق شما در نظر گرفته شده و وجود برادرانی مانند آقای زاکانی به انسان این قوت قلب را می دهد که ایشان با تمام وجود به فکر شما عزیزان هستند.  

انتهای پیام/

 

زاکانی در پیام تبریک خود به مناسبت روز ملی شوراها نوشت: شوراهای اسلامی شهر و روستاها در طلیعه ششمین دوره، بسیار بالنده‌تر و با تجربه‌تر از پیش در جهت ارائه خدمت خالصانه و صادقانه به مردم و تصمیم‌گیری در حوزه وظایف و اختیارات خود بر اساس آیه «و امرهم شوری بینهم» گام بر می‌دارند.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛ علیرضا زاکانی بمناسبت ۹ اردیبهشت، روز شوراها پیامی به شرح ذیل صادر کرد:
بسمه تعالی

تعامل، همفکری و مشورت از جمله مسائل مهم و ارزشمند در گستره زندگی اجتماعی انسان ها به شمار می روند. دین مبین اسلام نیز به عنوان مکتبی جامع و همه‌‌جانبه‌‌نگر، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای همفکری و مشورت قائل شده تا جایی که یک سوره مبارکه قرآن به "شوری" موسوم شده است.
یکی از مبانی اصلی نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای شکل‌گیری تاکنون، مشارکت آحاد مردم در سرنوشت کشور بوده است، به طوری که امامین انقلاب همواره بر بهره‌گیری از خرد جمعی در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و نیز سیاستگذاری‌های حاکمیتی تأکید و تصریح داشته‌اند.
از این رو، صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در نهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ و نیز در ادامه، درج اصل ششم، هفتم و اصول یکصدم الی یکصد و ششم در قانون اساسی توسط نخستین مجلس خبرگان قانون اساسی، نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و سرفصل جدیدی در تحقّق مردمسالاری دینی و ارتقاء سطح مشارکت حقیقی مردم در اداره امور کشور به شمار می‌آید.
شوراهای اسلامی شهر و روستا طی پنج دوره فعالیت خود منشأ اقدامات تأثیرگذار در زمینه عمران و آبادانی شهرها و روستاها و نیز بستر همواری برای رفع دغدغه‌های اجتماعی با نقش‌آفرینی مستقیم و بلاواسط مردم بوده‌اند و اینک در طلیعه ششمین دوره آن، بسیار بالنده‌تر و با تجربه‌تر از پیش در جهت ارائه خدمت خالصانه و صادقانه به مردم و تصمیم‌گیری در حوزه وظایف و اختیارات خود بر اساس آیه «و امرهم شوری بینهم» گام بر می‌دارند.
از سوی دیگر، اگرچه بررسی فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا در طول ۲۳ سال گذشته، نشان می‌دهد این نهاد مردمی در برخی ادوار با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر نیل به اهداف اصلی خود یعنی مشارکت‌دادن مردم در اداره امور کشور، مواجه بوده است، اما تلاش برای تقویت و رفع این مسئله، منجر و منتج به افزایش سرمایه ارزشمندِ اعتماد عمومی، زمینه‌سازیِ حضور پُرنشاط مردم در همه عرصه‌های پیشرفت و توسعه کشور و نیز تقویت ساختار حکمرانی در کشور خواهد شد.
امید است با هم‌افزاییِ بیش از پیش شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیز پشتیبانی و حمایت دولت مردمی سیزدهم و سایر نهادهای ذیربط و نیز به طریق اولی، در سایه همراهی و مشارکت حقیقی آحاد مردم، اقدامات مؤثری در راستای عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیّت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی و در یک کلام تحقّق شهر اسلامی-ایرانی صورت پذیرد.
اینجانب ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس و با آرزوی آزادی قدسِ شریف از اشغال ددمنشان و دژخیمان تاریخ، سالروز تأسیس نهاد مبارک شوراهای اسلامی شهر و روستا را به همه اعضای خدوم، وظیفه شناس و مسئولیت پذیر این نهاد مردمی در اقصی نقاط کشور به ویژه اعضای محترم، دغدغه‌مند و انقلابی شورای شهر تهران تبریک و تهنیت عرض نموده، توفیقات روزافزون همه عزیزان در مسیر مقدّس خدمت خالصانه به مردم، تحت عنایات حضرت ولی عصر(عج) و نایبِ برحقّ ایشان، حضرت امام خامنه‌ای عزیز(مدظله العالی) مسئلت می‌نمایم.

علیرضا زاکانی
خادم مردم تهران

 

روتیتر: رییس اداره حریم شهرداری منطقه یک:

اراضی حریم شمالی تهران با هدف حفظ و صیانت از حقوق عمومی با گشت مستمر عوامل حریم بان پایش و رفع خلاف می شود.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک، فرداد عدالتخواه رییس اداره حریم شهرداری این منطقه ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: شهرداری‌ها علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر و تأمین خدمات شهری و تأسیسات زیربنایی در چارچوب وظایف قانونی خود، کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و ساز و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر و همچنین قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر (حریم) را نیز بر عهده دارند که در همین راستا اقدامات پیگیرانه ای در منطقه یک در راستای جلوگیری از تعرض به حقوق عامه شهر در محدوده حریم انجام شده و به طور مستمر در حال اجرا است.

وی در تشریح این اقدامات گفت: رفع خلاف و جمع آوری حصار از باغ بزرگی در اراضی محله سوهانک، انتهای خیابان بیدستان که در جهت تثبیت تصرفات با سیم خاردار و حصار چوبی محصور شده بود و همچنین رفع خلاف از ساخت اتاقک به متراژ ۹ مترمربع در محدوده بین سوتر طلا و گردنه قوچک از اقدامات اجرایی اخیر این اداره با همکاری شهرداری ناحیه ده  بوده است.

وی با اشاره به صیانت از حریم رودخانه ها افزود: جلوگیری و رفع خلاف از احداث راه پله جهت دسترسی به رودخانه در خیابان سربند، جنب رستوران صفا به علت مخاطراتی که این اقدام در پی دارد و همچنین رفع خلاف از احداث اتاقک های آلونکی در خیابان شکیبایی محله گلابدره از دیگر اقدامات اخیر اداره حریم با همکاری شهرداری ناحیه ۳ منطقه یک بوده است.

 

روتیتر: با پخش بیش از ۶ هزار تن آسفالت؛

شهرداری منطقه یک با اجرای نهضت بهسازی معابر، از ابتدای سال جاری تا کنون با پخش بیش از ۶ هزار تن آسفالت در سطح معابر منطقه با اختلاف بیشترین تناژ پخش در بین مناطق تهران، اول شد.

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط‌ عمومی شهرداری منطقه يك، مجید افشاری معاون فنی و عمرانی شهرداری اين منطقه با بيان خبر فوق اظهار داشت: معابر منطقه یک به دلیل کوهپایه ای بودن، شرایط آب و هوایی، بارندگی و کاهش دما نسبت به سایر مناطق، دچار نابسامانی شده بود که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۰۰ نقطه از معابر شهری منطقه به صورت دستی و مکانیزه آسفالت شد.

افشاری گفت: عملیات اجرایی شامل بیش از یک هزار تن لکه گیری دستی و ۵ هزار تن روکش  مکانیزه بوده و در حال حاضر ده اکیپ لکه گیری و دو اکیپ مکانیزه در منطقه فعال شده و سومین اکیپ مکانیزه نیز در هفته پیش رو شروع بکار می نماید.

وی در ادامه تاکید کرد: فعالیت اکیپ های مکانیزه آسفالت با جدیت ادامه داشته و انشالله در تمامی منطقه شاهد افزایش استاندارد کیفی سطح معابر و خدمات دهی بهتر به شهروندان خواهیم بود.

افشاری گفت: لوله گذاری ،تعریض، پیاده رو سازی، اجرای تک جدول و کانیو،  اجرای نهر سرپوشیده از دیگراقدامات اجرایی در حال انجام در طرح نگهداشت شهر در حوزه فنی و عمرانی است.

 

روتیتر: زاکانی در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شهرداری و وزارت نفت:

شهردار تهران گفت: در همکاری مشترک امیدواریم با کنترل دقیق و استفاده بهینه از انرژی به سمتی حرکت کنیم که محدودیت انرژی را به عنوان اصل بپذیریم.

به گزارش اقتصادرسا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین امضا تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت نفت که صبح امروز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ به امضا رسید، گفت: به عقیده من این نشست و تفاهم از چند جهت حائز اهمیت است، اصل تفاهم با توجه به اینکه ما در اداره شهر مدیریت مشارکتی را به عنوان اصل پذیرفته ایم، بنا داریم با مشارکت با نخبگان، مردم و دستگاه به ویژه دستگاه های دولتی گره از مشکلات شهر تهران باز کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر انباشتگی مشکلات در شهر تهران افزود: بر هم انباشتگی مشکلات شهر تهران کلاف سردرگمی شده است و این کلاف سر در گم را جز با مشارکت نمی توان باز کرد.

زاکانی با اشاره به اهمیت امضای این تفاهم نامه و دیگر تفاهم نامه های امضا شده در دوره جدید مدیریت شهری با دیگر دستگاه ها از جمله وزارت مسکن ادامه داد: اهمیت این تفاهم در ایجاد یک محیط زیست سالم تر و پاک تر برای همه شهروندان تهرانی و ایجاد آسایش برتر و بالاتر از شرایط فعلی است و ادامه به واسطه این دست تفاهمات زمینه ای ایجاد شود که در آن امکانات کشور را بی حساب هزینه نکنیم و صرف آنها با توجه به اقتضائات باشد و این امانت الهی را پاس بداریم.

وی بیان کرد: موضوع انرژی در کشور بسیار مهم است و تصور اینکه اگر خللی در انرژی ایجاد شود چه تاثیری در زندگی مردم دارد خواب را از چشم می گیرد.

شهردار تهران افزود: با همکاری مشترک زمینه کار دانش بنیان در حوزه مدیریت شهری و انرژی را در شهر تهران فراهم‌ می کنیم که به ما می تواند این امکان را دهد که نیروی انسانی خلاق را در اهداف خود داشته باشیم.

زاکانی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این است، در همکاری مشترک بتوانیم نوع مصرف را با کنترل دقیق و استفاده بهینه از انرژی به سمت سویی ببریم که محدودیت انرژی را به عنوان اصل بپذیریم و در کنار آن نیز انتقال انرژی از سطوح آلوده کننده را  به سمت انرژی پاک ببریم تا از این طریق بتوانیم محیط زیست برتر و بالاتری را در  شهر تهران فراهم کنیم.

وی بیان کرد: نوع ساخت و توسعه شهر در حوزه ساحتمان و ایجاد زمینه ای که در آن استاندارد بالا و نگهداشت انرژی بالا از دیگر اهداف این دست تفاهمات است که می توان به آن اشاره کرد و در کنار آن نیز در بخش زیر ساخت های شهری، راه ها و مسیرها تمهیداتی فراهم شود که یک سوی آن کاهش مصرف انرژی و سوی دیگر آن آرامشی است که در زندگی مردم ایجاد می شود.

شهردار تهران افزود: سطح دیگری از فعالیت ها در تولید انرژی است، به عنوان مثال در حوزه پسماند با عنوان «طلای کثیف» مواجه هستیم که ظاهر آلاینده ای دارد اما می توان با این دست از تفاهمات آن را استفاده و آنالیز کنیم.

زاکانی با تاکید بر تولید انرژی از پسماند ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ تن پسماند در شهر تهران دفن می شود و این دفع پسماند سالیانی است که در شهر تهران انجام می شود و باید به سمتی حرکت کنیم که این عدد به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند که رسیدن به این هدف با این دست تفاهمات امکان پذیر است، زیرا در حوزه انرژی خورشیدی نیز می توانیم به کمک وزارت نفت بیاییم.
 
وی بیان کرد: اصل این تفاهم برای ما بسیار مبارک است و انشاالله دستاوردهای بزرگی برای شهر عزیز ما خواهد داشت زیرا این شهر، شهری انسان محور است.

اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف، دستیابی به اهداف چشم انداز در افق ۱۴۰۴، همکاری در تدوین و پیاده سازی الزامات، استانداردها، مقرارت ملی و طرح های جامع به منظور کاهش مصرف سوخت و الاینده ها، همکاری در زمینه پژوهش، نظارت، اجرا، سرمایه گذاری و راهبری مجموعه ای از طرح ها و پژوهش های کاهش مصرف سوخت و الایندگی های محیط زیست، ارتقای شاخص بهره وری انرژی در حوزه های حمل و نقل، ساختمان و صنایع مرتبط از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

از دیگر اهداف این تفاهم نامه می توان به کمک به اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور و همکاری جهت فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغ و ترویج در مورد اصلاح الگوی مصرف انرژی اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

احداث پارکینگ عمومی در محله چیذر که یکی از درخواست های چندین ساله اهالی، هیات امنا و شورایاران محلی بود با حفظ و جا به جایی چندین اصله نهال به بوستان قیطریه وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک، با توجه به مطلب درج شده در  رسانه ها با عنوان " قلع و قمع شبانه درختان فضاى سبز چيذر توسط ماموران شهردارى " لازم به ذکر است محله چیذر به‌ عنوان‌ یکی از محلات شاخص مذهبی در منطقه یک با توجه به حضور مستمر زائرین و گردشگران مذهبی مدت ها است که با ترافیک سنگین در ساعات مختلف شبانه روز مواجه بوده به همین دلیل پس از بررسی های لازم و مطالعات صورت گرفته، قطعه زمینی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در کوچه شهید عسگری واقع در ضلع شمال آستان مقدس امامزاده علی اکبر (ع) توسط شهرداری تملک و جهت احداث پارکینگ عمومی وارد فاز اجرایی شد.

بر اساس همین گزارش چندین اصله نهال این زمین با بن زیر ۱۵ برای ادامه رشد و بقا با تمهیدات لازم و حضور کارشناسان فضای سبز به بوستان قیطریه منتقل و کاشته شدند.

 

روتیتر: زاکانی در همایش پیشکسوتان اطلاعات عملیات تاکید کرد؛

شهردار تهران در همایشی به شخصیت والای شهید امیر عرب اشاره کرد و گفت: باید شخصیت‌هایی نظیر این شهید بازشناسی شوند و ابعاد شخصیتی وی برای همه ما عیان شود. 

به گزارش اقتصادرسا ، سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، علیرضا زاکانی شهردار تهران در همایش پیشکسوتان اطلاعات عملیات یگان‌های رزم تهران اظهار کرد: پس از عملیات والفجر ۸ به تهران آمدیم و بعد از آن به سمت پاوه حرکت کردیم، شبی به همراه امیر عرب به سمت ارتفاعات حمید در پاوه رفتیم؛ سیاه شب شده بود و به سختی در سپیده صبح توانستیم برگردیم، در مسیر دیدم که امیر نمی‌تواند با ما بیاید و به سختی راه می‌رود.

شهردار تهران افزود: دو شب بعد به ارتفاعات پروینه رفتیم و در مسیر دیدم امیر مجددا نمی‌تواند به راحتی با ما همراه شود و می‌گفت پاهایم درد می‌کند؛ در اورژانسی که در مسیر درست کرده بودند راز این قضیه مشخص شد و فهمیدیم که ایشان مجروح است و با وجود جراحت از ناحیه‌ کتف و پا حاضر نبود که مسیر را طی نکند.

وی ادامه داد: پس از مدتی اعلام کردند که برای عملیات والفجر ۹ عقب نشینی شده و باید به سمت مریوان میرفتیم، چون چند روز کار کرده بودیم و خسته بودیم یک نفر اعتراض کرده بود اما امیر باز هم اعلام آمادگی کرد و گفت که هر جا کار باشد من به آنجا می روم حتی اگر جاروکشی باشد.

زاکانی در پایان تاکید کرد: باید شخصیت‌هایی نظیر شهید امیر عرب بازشناسی شوند و ابعاد شخصیتی وی برای همه ما عیان شود.

انتهای پیام/

 

روتیتر: نگاهی به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران؛

بررسی قانون بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، شهرداری تهران، برای سالجاری با توجه به مشکلات اقتصادی توسعه خدمات و حمل و نقل عمومی را در دستور کار اصلی خود قرار داده است.

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل از ایرنا، پس از آنکه اعضای شورای شهر تهران در جریان چهل و چهارمین جلسه شورا، کلیات ۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۱ را به تصویب رساندند، ۲۴ بهمن‌ماه سال گذشته در خلال چهل و هفتمین جلسه شورا، پس از بررسی جز به جز تبصره‌ها، قانون بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به تصویب می‌رسد.

بررسی قانون بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران نشان می‌دهد، ارتقای کیفیت خدمات شهری، افزایش اعتبار برای زیرساخت‌های عمرانی و توسعه سیستم حمل ونقل عمومی پایتخت در دستور کار بودجه‌نویسان مدیریت شهری قرار داشت. در تأیید این گزاره به صحبت‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌توان اشاره کرد که با تأیید اختصاص ۳۶ درصد از بودجه شهرداری در سال آینده به حوزه حمل‌ونقل، از رشد ۱۵۰ درصدی ظرفیت شبکه اتوبوسرانی تهران با افزوده‌ شدن سه هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱ خبر داد. همچنین به گفته زاکانی علاوه بر افتتاح هفت ایستگاه مترو در آینده‌ای نزدیک، مطالعات مربوط به عملیات عمرانی ۱۳۸ ایستگاه در ۴ خط متروی دیگر در حال انجام است.
 

به ناوگان اتوبوسرانی به میزان ۴ سال گذشته توجه شد!

در همین رابطه، رئیس کمیسیون عمران، خدمات شهری و روستایی شورای شهر تهران اخیراْ در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست از فعالیت شهرداری، تیم جدید مدیریتی شهری از حداقل توقع شورای شهر هم بیشتر عمل کردند، اظهار کرد: «تحقق ۹۳درصدی بودجه اصلاحی شهرداری تهران و کسب درآمد برای تهران در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان مهم‌ترین اتفاقی بود که رقم خورد.

محمد آقامیری به تلاش مدیریت شهری ششم و اعضای شورای شهر برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نیز اشاره و ابراز کرد: به ناوگان اتوبوسرانی در ۶ ماه گذشته معادل ۴ سال مدیریت شهری گذشته توجه شد و علاوه بر خرید ۱۲۵ دستگاه اتوبوس و اورهال ۵۰۰ اتوبوس فرسوده شهر، شاهد قرارداد خرید یک هزار دستگاه اتوبوس برای کلان‌شهر تهران بودیم، به ثمر نشستن قرارداد تامین ۶۳۰ واگن مترو و افزوده شدن آن در سال‌های آینده کمک بزرگی به حمل‌ و نقل ریلی پایتخت است.

سیگنال رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای

همچنین، بررسی ردیف‌های درآمدی و محل هزینه‌ کرد درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه شهرداری تهران یک سیگنال مهم و امیدبخش را به ساکنان کلانشهر تهران و سرمایه‌گذاران حوزه عمرانی مخابره می‌کند.

گواه این ادعا، تصویب ۲۰ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در بخش مصارف برای اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. از این‌رو، رشد چشمگیر بودجه مرتبط با تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (نسبت به سال گذشته) توام با تحقق ۹۳ درصدی بودجه ۱۴۰۰، یکی دیگری از سیگنال‌های تمرکز مدیران شهری برای توسعه زیرساخت‌های خدماتی در تهران طی سال جاری محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، بر اساس سیاست تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی شهر، اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رشد حدود ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۱ درصد از مصارف بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران را به خود اختصاص داده است. همچنین با لحاظ ۷۸۲ میلیارد تومان اعتبار اورهال ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، افزایش ۶۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در این حوزه قطعی شده است.

امیر شهرابی اظهار می‌کند: با توجه به تقسیم‌بندی ۶ ‌گانه مأموریت‌ها، ۳۶ درصد سهم بودجه ۱۴۰۱ به مأموریت حمل‌ و ‌نقل و ترافیک، ۳۰درصد به مأموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری، ۱۶ درصد به مأموریت خدمات شهری، هشت درصد به مأموریت اجتماعی و فرهنگی، ۶ درصد به مأموریت ایمنی و مدیریت بحران و سه درصد نیز به مأموریت شهرسازی و معماری اختصاص یافته است.

گفتنی است، بر اساس نیازسنجی ‌ها و رایزنی‌های مدیران شهری، رد پای توسعه شبکه حمل‌ونقل و تأمین منابع مالی برای پروژه‌های عمرانی در شهرهای مختلف، در قانون بودجه کل کشور نیز به چشم می‌خورد.

از این‌رو، بر اساس بند (الف) تبصره سه قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، دستکم دو میلیارد دلار فاینانس برای توسعه حمل‌ونقل ریلی درون شهری و خرید ناوگان پیش‌بینی شده، از طرفی، مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی بر اساس بند (د) تبصره پنجم بودجه، به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی، بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده و مدیریت پسماند برای شهرداری‌ها فراهم شده است. همچنین، بر اساس بند الحاقی اول تبصره هفتم، امکان واردات واگن و اتوبوس درون شهری توسط بخش خصوصی، مد نظر قرار گرفته است.
بر اساس آنچه مطرح شد، انتظار شهروندان تهرانی برای سهولت در دسترسی به زیرساخت‌های حمل‌ونقل درون شهری و افزایش کیفیت امکانات فعلی پر بیراه نیست. دغدغه‌ای که طی سالیان گذشته پررنگ‌تر هم شده و پرهیز بودجه ‌نویسان تازه نفس شهرداری از اختصاص سهم برجسته‌ای از درآمدها به هزینه‌های جاری، ارتقای کیفیت خدمات شهری را شدنی‌ تر کرده است.

بررسی کارنامه مالی و واقعیت دخل و خرج‌ها در اغلب دستگاه‌های اجرایی و خدمت ‌رسان شهری و کشوری طی سال های اخیر، بیانگر یک واقعیت دردناک است؛ محدودیت منابع و کسری بودجه! پدیده ای که پیامدهای ناگوارش را در سفره مردم و توقف روند بهسازی و توسعه زیرساخت‌های عمومی نمایان کرده است.

جایی که با تشدید تحریم‌ها و افت قیمت جهانی نفت، شیر این طلای سیاه دیگر یارای تراز دخل و خرج دولت و دستگاه‌ها را نداشته و افکار عمومی همه ساله نگران از اعداد و ارقام مرتبط با کسری بودجه سال آینده، کمربندها یشان را برای تکانه‌های اقتصادی سال پیش رو، محکم می‌بندند!

در این میان، مدیران کلانشهر ها، از مواجهه با پیامدهای رکودی تورم‌های شدید، تلنبار شدن مطالبات شهرداری‌ها از دولت و سایر دستگاه‌ها و نیز فرسودگی تدریجی زیرساخت‌های خدماتی شهرهای بزرگ در امان نیستند.

به همین جهت اغلب کارشناسان، دستکم بر اهمیت رسیدگی به تجهیزات پیشین و نیز گسترش شبکه خدمات شهری، حتی در شرایط تنگنای بودجه تأکید دارند.

 

قبول مسئولیت اداره شهر تهران با سبد متنوعی از مشکلات تلنبار شده، از سویی قابل تمجید و شجاعانه و از طرفی محکی برای تازه واردان خیابان بهشت محسوب می‌شود.

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل ازخبرگزاری دانشجو؛ کیفیت سکونت در پایتخت ایران چنگی به دل نمی‌زند و شهروندان در مواجهه با انواع و اقسام مشکلات شهری، گلایه‌هایی به حق دارند و چشم‌انداز آینده (براساس روند قبلی) را نگران‌کننده می‌دانند.


مشکلات عدیده‌ای که به نوعی با پوست و گوشت ساکنان پایتخت آمیخته شده! از اتلاف وقت و هزینه شهروندان در «ترافیک‌های کلافه کننده» تا ریه‌های عجین شده با «آلودگی هوا «از «نقصان ناوگان حمل‌ونقل» تا «بد مسکنی اقشار آسیب‌پذیر» و نیز از «سقوط آزاد صدور پروانه‌های ساختمانی» تا بی‌توجهی نسبت به افزایش «معتادان متجاهر و متکدیان».


فهرست بلند بالای آسیب‌هایی که دستکم می‌شد با مدیریت کارآمد شهری، قدری آن‌ها را تعدیل و در راستای پیشگیری از شدت یافتنشان تدبیر کرد. هرچند نگارنده از نیاز‌های معقولی همچون «تأمین سرانه فضای سبز»، «تکمیل پروژه‌های عمرانی» و «هویت‌بخشی به معماری و شهرسازی تهران» در مرقومه پیش رو چشم‌پوشی می‌کند. (آن‌قدر اوضاع، وخیم است)


با این تفاسیر، قبول مسئولیت اداره شهر با سبد متنوع و عمیقی از مشکلات آن هم درشهر تهران به عنوان نقطه تمرکز کشور، از سویی قابل تمجید و شجاعانه و از طرف محکی جدی برای تازه واردان خیابان بهشت است.


جایی‌که بیست و هشتم خردادماه، انتخابات شورای ششم شهر و روستا توام با انتخابات ریاست جمهوری برگزار و علیرضا زاکانی با ۱۸ رأی از مجموع ۲۱ رأی اعضای شورا، از ۱۱ شهریورماه سال گذشته، با حکم وزیر کشور فعالیتش را آغاز کرد.


خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو برای بررسی عملکرد مدیران جدید شهرداری در مواجهه با مسائل مذکور، علاوه بر بررسی اظهارات شهروندان و فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی، به سراغ برنامه‌ریزی صورت گرفته طی ماه‌های اخیر رفته است.


فضای مجازی؛ از نبرد سیاسی تا تجمیع گلایه‌های شهروندان


بررسی‌ها نشان داد، بخشی از تحرکات کاربران در فضای مجازی، به نبرد سیاسی میان طرفداران و مخالفان کادر جدید شهرداری اختصاص دارد که البته با تغییر رویکرد‌های مدیریتی، قابل پیش‌بینی و اجتناب‌ناگذیر است. الباقی پیام‌های کاربران ناظر بر مواجهه شهروندان با مشکلات ریز و درشت تهران است که مسئولان شهرداری تهران بر تجمیع، پالایش و رسیدگی به این مسائل از کانال بازوان رسانه‌ای خود تأکید دارند.


گردآوری اطلاعات ناظر بر اقدامات شهرداری در ماه‌های اخیر حاکی است، افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، نشان از تمرکز مسئولان برای پایان بخشیدن به پروژه‌های نیمه‌تمام و صرف بخش قابل توجهی از منابع مالی برای طرح‌های زیرساختی شهر است. سیگنالی امیدوارکننده که روند اختصاص بودجه به مصارف غیرضروری جاری را تغییر داد.


تزریق منابع مالی و اهتمام برای تکمیل کلان‌پروژه‌ها؟


در همین رابطه، شهردار تهران اواسط فروردین ۱۴۰۱ در گردهمایی فصلی مدیران شهرداری ضمن تاکید بر اینکه تهران باید به یک کارگاه عمرانی تبدیل شود، اظهار داشت: «با اصلاح تقاطع‌ها و اجرای پروژه‌های بزرگ مانند ساخت تقاطع‌های بزرگراه یادگار امام (ره)، تکمیل بزرگراه شهید شوشتری و نجفی رستگار، شهید بروجردی و شهید متوسلیان کار‌های بزرگی در پایتخت انجام خواهد شد.»

 

زاکانی این را هم گفت که تکمیل خط ۷ مترو و شروع ۴ خط جدید بر اساس طرح جامع ریلی شهر تهران در دست اجراست. همچنین در هیات دولت، مصوبه تهاتر ۱۰۵ واگن مترو با نفت است تهیه و دولت متقبل شده، برای انجام این طرح حدود ۷۷ میلیون یورو معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان به تهران اختصاص دهد.


افزایش ۵۷ درصدی اتوبوس‌های تهران!


زاکانی در ادامه این نشست افزود: در بخش اتوبوسرانی هدف گذاری سال ۱۴۰۱، افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس به تعداد اتوبوس‌های تهران است. از جمله واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس پیشرفته تا ۵ سال کارکرد با مجوز هیأت دولت و وزارت صمت، تأمین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های داخلی از شرکت شهاب خودرو، بازسازی ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری و بخش خصوصی و تأمین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی.


به گفته مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در تیرماه سال ۱۴۰۰، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بالغ بر ۵۵۰۰ تا ۶ هزار دستگاه اتوبوس در اختیار داشته که بخش قابل توجهی از آن‌ها فرسوده‌اند. گسترش ۵۷ درصدی ناوگان اتوبوسرانی تهران به واسطه افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس در ۱۴۰۱، می‌تواند تا میزان قابل توجهی ازدحام جمعیت در اتوبوس‌های خطوط تندرو و معابر پرتردد شهر را رفع و رجوع کند.


ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده


هرچند آزمون رونق صنعت ساختمان و کنترل بازار مسکن یکی از کارنامه‌های مردود و اسف‌بار مدیران سابق شهری و حتی وزیر مستعفی دولت دوازدهم را رقم زد، اما رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاحات دست بردار تخریب طرح‌های ساخت مسکن دولت سیزدهم و کادر جدید شهرداری تهران نیستند!


بررسی خبرنگار اجتماعی دانشجو نشان می‌دهد؛ در حالی استدلال‌هایی از قبیل «مسئله بازار مسکن، کمبود خانه ساخته شده نیست و بازآفرینی بافت فرسوده و احتکار مشکل اصلی این بازار است» از سوی این رسانه‌ها مطرح می‌شود که با سقوط آزاد صدور پروانه‌های ساختمانی به یک هفتم (از ۳۲ هزار به ۴۵۰۰ پروانه) طی یک دهه گذشته، به تعبیر شهردار صنعت ساختمان در تهران قفل شده است.


از طرفی، فارغ از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار واحد در شهر تهران با مشارکت بنیاد مسکن و شهرداری، چهارشنبه یازدهم اسفندماه سال گذشته، شهرداری تهران در تفاهم ۴ ساله‌ای با وزارت راه‌وشهرسازی از پروژه ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی با هدف بازآفرینی بافت‌های فرسوده تهران رونمایی کرد. پروژه‌ای مشمول امتیاز تسهیلات طرح نهضت ملی توام با پرداخت ودیعه به ساکنان فعلی بافت‌های فرسوده در دوره عملیات عمرانی.

ارزیابی تحرکات شهرداری تهران برای جبران عقب‌ماندگی‌ها/ چرا رسانه‌های اصلاحات در حوزه مسکن محکوم به سکوتند؟!

 

البته رستم قاسمی در خلال امضای این تفاهم‌نامه گریزی هم به روند قبلی ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده زد و ساخت تنها ۱۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده طی سال‌های گذشته را «روند کند احیای این مناطق» توصیف کرد و ابراز داشت همکاری این دو نهاد برای جبران این کمبود‌ها و به همت شهرداری تهران به زودی آغاز می‌شود.


فاجعه در حوزه مسکن و دفاع رسانه‌های اصلاحات از کار‌های نکرده!


ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در حوزه به جریان انداختن املاک منجمد و احتکار شده، دولت یازدهم و دوازدهم (نه تنها کارنامه سقوط ساخت سالانه بیش از ۷۰۰ هزار واحد مسکونی سال ۹۱ به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد را در کارنامه‌اش ثبت کرد)، بلکه با وجود تکلیف قانون مالیات بر خانه‌های خالی که به موجب قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در ماده ۵۴ مکرر آن در تیرماه سال ۱۳۹۴ گنجانده شد، ایجاد سامانه املاک و اسکان را مسکوت نگه داشت و وزیر راه‌وشهرسازی مستعفی‌اش به صورت علنی از عدم تمایل به اجرای هر نوع مالیاتی در بازار مسکن پرده برداشت.


بی‌توجهی به استفاده از پایه‌های مالیاتی به عنوان ابزار تنظیم‌گر بازار مسکن و نیز تدوین بسته‌های تشویقی صنعت ساختمان که اکنون به پاشنه آشیل بازار مسکن تبدیل شده است؛ یعنی همان حبس سرمایه‌ها و انقباض عرضه مسکن به واسطه تلنبار شدن بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور!


بر اساس آنچه مطرح شد، وعده‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای در پیش گرفته شده از سوی کادر جدید شهرداری تهران قابل تمجید و نیز مستحق پیگیری اصحاب رسانه و کارشناسان امر است. به طور قطع، تهران نیازمند خانه تکانی اساسی در حوزه زیرساخت‌های خدمات شهری و بهبود کیفیت ارائه آن به شهروندان است. نیاز‌هایی به حق و فوری که اقدام در راستای مرتفع کردنشان برای شهروندان ملموس و میراثی ماندگار خواهد بود و تعلل در ازای رفع و رجوعشان، مشکلات تلنبار شده پیشین را تشدید خواهد کرد.

 

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به منظور توسعه همکاری های آموزشی و فرهنگی تفاهم نامه امضاء کردند.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، این تفاهم نامه در راستای کاهش آمار تصادفات رانندگی از طریق توسعه فرهنگ رانندگی ایمن، ترویج رانندگی صحیح و ارتقاء دانش و مهارت نیروها و کارکنان پلیس و رانندگان با جلب مشارکت عمومی و با موضوع توسعه آموزش های تخصصی نیروی ویژه پلیس، تولید و انتشار محتوای مشترک آموزشی ترافیک، برگزاری رالی های خانوادگی، تاریخی، دودیفرانسیل و ...، برپایی همایش های خودرویی و ایجاد نمایشگاه های دائمی و موقت، تشکیل باشگاه سفیران ایمنی شهری، طبیعت گردی و گردشگری ایمن و ... امضاء شد.
در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه، کارگروه مشترکی تشکیل و طرح ها و پیشنهادات با حضور نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور تهران بزرگ بررسی خواهد شد. بر این اساس دوره های آموزشی تخصصی رانندگی تدافعی و مهارتی برای رانندگان سازمانی و نیروهای تخصصی پلیس، رالی هایی با موضوعات مختلف ویژه کارکنان پلیس و دوره های افزایش مهارت ویژه رانندگان پرخطر و آسیب زا، به زودی از سوی کانون برگزار خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، لایحه ارائه شده به شورای شهر تهران درباره بودجه ۱۴۰۰ از سوی مستأجران سابق خیابان بهشت، نامعقول و نشدنی بوده است.

به گزارش اقتصادرسا ، به نقل از "مهر "؛ تراز کردن دخل و خرج‌ها همواره چالش‌زا و بیان‌گر عیار مدیران در سطوح مختلف مدیریتی است. از برقراری توازن و تعادل میان درآمد و مخارج خانواده‌ها به‌عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی گرفته تا مدیریت مالی یک سازمان، وزارت‌خانه و در سطوح عالی مدیریت بودجه شهرداری‌ها و حتی دولت!

هرچند بودجه‌ریزی توأم با کسری، قبح ذاتی ندارد و بر اساس نحوه مدیریت کسری بودجه در مواردی منجر به تحریک کیک اقتصادی نیز می‌شود، اما کارشناسان متفق‌القول، کسری بودجه شهرداری‌ها را مهم‌ترین اختلال در مسیر توسعه شهری و حتی عامل فشار مالی بر شهروندان بابت افزایش هزینه خدمات شهری می‌دانند؛ چرا که شهرداری‌ها به‌عنوان برجسته‌ترین نهادهای عمومی غیردولتی، بیش از ۵۰ درصد بودجه سالانه خود را از محل منابع غیردولتی تأمین می‌کنند و از قضا بر ارائه خدمات عمومی به شهروندان تمرکز دارند.

از این‌رو، بررسی چگونگی دخل و خرج شهرداری پایتخت آن هم در بحبوحه تنگنای اقتصادی دستکم برای ساکنان شهر تهران که با هزینه خدمات شهری دست و پنجه نرم می‌کنند، کمتر از کارنامه عملکرد دولت اهمیت ندارد! موضوع زمانی ضریب می‌گیرد که به‌واسطه بروز «رکود تورمی» و «پیامدهای بیماری کرونا» بر کسب‌وکار و معیشت شهروندان، افزایش منابع از محل خدمات شهری نظیر عوارض ملک و پسماند و هزینه‌های حمل‌ونقل شهری، عامل فشار مضاعف بر شهروندان بوده و بنابراین با ملاحظاتی رو به رو است.

با این تفاسیر، کادر جدید شهرداری تهران در همان ماه‌های آغازین مسئولیت و پس از بررسی شکاف میان عملکرد و قانون بودجه ۱۴۰۰، به‌دنبال موازنه مخارج و درآمدهای پایتخت، مسیر اصلاح و به نوعی واقعی‌سازی سند دخل و خرج شهر افتادند.

بر اساس بند الف ماده واحده اصلاحیه مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران در تاریخ ۲۱ آذرماه سال ۱۴۰۰ شورای شهر تهران، درآمدها و منابع بودجه مصوب سال ۱۴۰۰، با کاهش ۱۱ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومانی مواجه شد و بودجه عمومی شهرداری تهران از حیث منابع تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقدی و غیرنقدی به سقف ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی عقب‌نشینی کرد.

این در حالی است که آخوندی رئیس کمیسیون بودجه شهرداری تهران در خلال این اصلاحیه، با بیان این‌که، میزان برآورد بودجه ۱۴۰۰ با توجه به عملکرد سال ۱۳۹۹، درست نیست، اظهار کرد: در این اصلاحیه سعی کردیم با کاهش بودجه از انحراف جلوگیری کنیم. تا پایان سال در بهترین حالت، بودجه حدود ۷۰ درصد محقق می‌شود و امید است با این اصلاحیه بتوانیم شاهد اقدامات مؤثر در شهرداری باشیم.

تحقق ۹۳ درآمدهای پیش‌بینی شده

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر، درباره تحقق بودجه شهرداری تهران در سال گذشته عنوان کرد: از مرز تحقق ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد در پایان سال عبور کردیم و درآمدها در شهرداری تهران محقق شد و این نشان می‌دهد، اعتماد مردم به تصمیمات مدیریت شهری افزایش یافته است.

اعداد و ارقامی که نشان‌دهنده تحقق بیش از ۹۳ درصد اصلاحیه بودجه مصوب صحن شورا است و شهردار تهران نیز به تازگی در صحن شورای شهر، مهر تأییدی بر اظهارات پرویز سروری زده و تحقق بودجه ۹۳ درصدی را در سال‌های اخیر بی‌سابقه تعبیر کرده است.

با این وجود، برخی رسانه‌ها از ظرفیت درآمدی پایان سال (اسفندماه) تحت عنوان «بهار درآمدی» شهرداری‌ها نام برده‌اند و با استناد به گزارش خزانه‌دار از درآمد شهرداری در بهمن‌ماه ۱۴۰۰، عدم تحقق مداوم و یکسان درآمد در ماه‌های مختلف سال را نتیجه عدم توانمندی قلمداد کرده‌اند؛ حتی با کنایه تعبیر «نامرتبط بودن افزایش درآمد شهرداری به مدیریت و تدبیر انقلابی» را به کار برده‌اند.

حال آنکه پرواضح است، توانایی وصول درآمدهای پیش‌بینی شده، تنها به مقایسه کارنامه عملکرد نسبت به وعده‌های مدیران شهری ارتباط دارد. آن‌جا که بیش از ۹۳ درصد وعده ۳۷.۷ هزار میلیارد تومان درآمد، محقق شده است. بنابراین پراکندگی زمانی تحقق بودجه، خدشه بی‌ربطی محسوب می‌شود که به ماهیت ارتباط شهروندان و سایر دستگاه‌ها با شهرداری‌ها باز می‌گردد.

بررسی‌ها به استناد گزارش دستگاه‌های نظارتی نظیر دیوان محاسبات نشان می‌دهد، نه تنها دولت تدبیر و امید در اختلاف فاحش میان لایحه بودجه و کارنامه عملکرد مالی ید طولایی داشته، بلکه لایحه ارائه شده از سوی مستأجران سابق خیابان بهشت به شورای شهر درباره بودجه ۱۴۰۰، نامعقول و نشدنی بوده است.


از این‌رو، انضباط و شفافیت مالی ایجاب می‌کرده، اصلاحیه قانون بودجه به تصویب برسد تا مفاسد و روزنه‌های مخاطره‌آفرین بابت مغایرت سند مالی مدیریت شهری با واقعیت خزانه شهرداری، به حداقل برسد! با این وجود و برای بررسی دقیق‌تر ورودی و خروجی مالی پایتخت در سالی که گذشته، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به تازگی اطلاعاتی در اختیار خبرنگار مهر قرار داد.

در همین رابطه، ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره میزان تحقق بودجه در سال ۱۴۰۰ گفت: تیم جدید شهرداری تهران پس از اصلاحیه درآمدها و منابع مصوب سال ۱۴۰۰، مکلف به تحقق ۳۷،۷۰۰ میلیارد تومان درآمد شامل ۳۰،۱۶۰ میلیارد تومان نقد و ۷،۵۴۰ میلیارد تومان به صورت غیرنقد شد.

فلاح در ادامه ضمن تأیید درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری در سال گذشته افزود: آن چیزی که تا امروز ثبت و در حال ثبت و مغایرت‌گیری است، عددی بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان (مشتمل بر ۳۰،۲۸۰ میلیارد تومان نقد و قریب به ۴,۷۰۰ میلیارد تومان غیر نقد) است که البته رقم دقیق آن تا چند هفته آینده نهایی می‌شود. انتظار داریم حتی عددی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان محقق شود اما تا همین مقدار هم نشان از تحقق ۹۳ درصدی بودجه دارد که یک رکورد محسوب می‌شود.

وی در خصوص مقایسه میزان تحقق بودجه شهرداری تهران در سال‌های گذشته با این دوره نیز بیان کرد: در سال ۱۳۹۹، ۷۲ درصد از بودجه تحقق پیدا کرد، همچنین بررسی بودجه پنج شش سال گذشته هم نشان می‌دهد که کمتر سالی تحقق درآمدها به ۸۰ درصد منابع پیش‌بینی شده در سند بودجه رسیده است.

فلاح در پاسخ به این سوال که چه میزان از تحقق این بودجه در شش ماهه نخست سال و در دوره مدیریت قبلی شهرداری و چه میزان در دوره مدیریت علیرضا زاکانی محقق شده نیز گفت: ۱۳،۱۳۰ میلیارد تومان (۱۲،۰۳۵ میلیارد تومان نقد و حدود ۱،۰۹۵ میلیارد تومان غیرنقد) از بودجه در شش ماهه نخست سال و ۲۲ هزار میلیارد در شش ماهه دوم تحقق یافته است. به زبان دیگر حدود ۳۷.۵ درصد تحقق درآمد امسال در نیمه اول و قریب به ۶۲.۵ درصد آن در نیمه دوم سال محقق شده است.

وی دلایل تحقق حداکثری منابع بودجه در دوره جدید شهرداری را «استقرار خزانه واحد»، «استقرار انظباط مالی»، «بهینه‌سازی منابع و مصارف با اصلاح ساختارهای مالی» و «عملکرد خوب املاک و منابع غیرنقد به دلیل اصلاحات فرایندی» دانست.

بر اساس آنچه مطرح شد، تحقق دست‌کم ۹۳ درصد از منابع بودجه اصلاحی شهرداری را می‌توان به فال نیک گرفت. مسئله‌ای که خاتمه یافتن رندنویسی و درج اعداد و ارقام نامعقول و غیرقابل تحقق در سند دخل و خرج ۱۴۰۱ پایتخت را نشان می‌دهد و نویدبخش تحقق برنامه‌های توسعه‌ای شهرداری برای شهروندان تهرانی بر اساس منابع مالی پیش‌بینی شده در اولین سال قرن است.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top