روتیتر: رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر هم‌افزایی و تعامل دولت و بخش خصوصی، از احیای برخی راهگذر‌های تجاری که پیش‌از جنگ تحمیلی ۴۰ روزه بسته بودند با هدف سهولت در جابه‌جایی کالا خبر داد.



به گزارش اقتصادرسا؛ محمد علی دهقان دهنوی در نشست مشترک دو کمیسیون صنعت و معدن و انرژی و محیطزیست اتاق تهران ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ رمضان و قدردانی از صنعتگران در مدیریت تولید در این ایام از تلاش‌های دولت برای ظرفیت‌سازی سخن گفت.
 
او در ادامه از ایجاد یک قرارگاه مدیریت جنگ اقتصادی در وزارت صمت خبر داد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف جلوگیری از بروز وقفه در چرخه صادرات و واردات اقدامات گوناگونی را انجام داده است که تسریع در ترخیص کالا، افزایش مهلت تعهدات ارزی و تمدید کارت‌های بازرگانی از جمله این اقدامات است.
 
معاون وزیر صمت اعلام کرد که کمیته‌هایی ذیل قرارگاه مدیریت جنگ اقتصادی در وزارت صمت ایجاد شدند تا تسهیل‌گری در فرایند‌های اقتصادی صورت پذیرد.
 
همچنین رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نقش بخش‌خصوصی در حفظ زنجیره کالا‌های اساسی را پررنگ دانست.
 
استفاده از پتانسیل مسیر‌های ریلی، جاده‌ای و بنادر شمالی برای انتقال کالا
 
وی در ادامه با اشاره به اهمیت لجستیک و ارائه راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از توقف زنجیره تامین کالا‌ها تصریح کرد: لجستیک یکی از گلوگاه‌های تجارت در کشور است. در دوران جنگ تحمیلی تلاش شد تا مسیر‌های جایگزینی برای ورود کالا‌ها به کشور ایجاد شود. کریدور‌های جدیدی برای انتقال کالا انتخاب شده و به‌صورت عملیاتی آزمایش می‌شود. برخی از کریدور‌هایی که پیش از این بسته بوده‌اند نیز با هدف سهولت در جابه‌جایی کالا‌ها احیا شده‌اند و از مسیر‌های ریلی، جاده‌ای و پتانسیل بنادر شمالی در این زمینه بهره برده شد.
 
به گفته دهقان دهنوی، علاوه‌بر توسعه مسیر‌های انتقال کالا به کشور در بخش مقررات نیز مواردی تحت بازبینی قرار گرفت.
 
دهقان دهنوی ارزآوری، پایداری تولید و تامین نیاز مصرفی جامعه را از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی کشور اعلام کرد و گفت که ممنوعیت صادرات برخی محصولات نیز با هدف تامین نیاز داخل صورت گرفته است.
 
وی نگرانی از کمبود مواد اولیه در انبار‌ها را ناشی از التهاب روانی در بازار دانست و ابراز امیدواری کرد که در چند ماه آینده مشکلی در تامین برخی مواد اولیه وجود نخواهد داشت.
 
همچنین دهقان دهنوی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارز حاصل از صادرات در جهت واردات مواد اولیه، تصریح کرد: با ارز حاصل از صادرات می‌توان کالا‌های ضروری را به کشور وارد کرد.
 
هم‌افزایی دولت و بخش‌خصوصی، اصلاح سهمیه‌ها در بورس کالا و کنترل رقابت در بازار اقداماتی است که به گفته دهقان دهنوی برای عبور از بحران کنونی انجام شده است.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه، با بیان اینکه فرمول محاسبه سهمیه مازاد صادراتی، اصلاح می‌شود، افزود: کالا‌های گروه یک مشمول سهمیه مازاد صادراتی نیست و این سهمیه صرفا به کالا‌های ساخته شده تعلق می‌گیرد.
 
دهقان‌دهنوی سپس به مسئله ثبت سفارش و مطالبه بخش‌خصوصی مبنی بر حذف این فرآیند از نظام تجاری کشور، اشاره کرد و گفت: حل و فصل این موضوع نیاز به زمان دارد. با این حال، ما در سازمان توسعه تجارت بر این باوریم که صاحبان اصلی ارز، تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان هستند و می‌توان در تعامل و تبادل مستقیم دولت و بخش‌خصوصی این موضوع را نتیجه مطلوب نزدیک کرد.
 
معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه مرجع تعیین فهرست ممنوعیت‌های صادرات، سازمان توسعه تجارت نیست، تصریح کرد: این فهرست را از دیگر مراجع دریافت می‌کنیم. با این حال، در تلاش هستیم تا ممنوعیت‌ها در صادرات را به حداقل برسانیم.
 
دهقان دهنوی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سود بازرگانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر راهکار و پیشنهاد‌هایی برای صفر شدن سود بازرگانی برخی کد تعرفه‌ها مطرح است که در حال بررسی آن هستیم.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top